Европската комисија изнесе амбициозен предлог за спречување на перење пари; Советот и парламентот мора да го проследат |
Берлин/Брисел, 20 јули 2021 – Транспаренси Интернешнл го поздравува новиот законодавен предлог за подобрување на рамката за спречување на перење пари на Европската унија (ЕУ), објавена од Европската комисија денес. Особено, предлогот на Комисијата да формира нова агенција на ЕУ против перење пари и да ја направи „централна точка“ на надзорната рамка на блокот може да биде менувач на играта во борбата против прекуграничниот финансиски криминал.
Во последните години, бројни скандали ја разоткрија неопходната улога на банките на ЕУ во овозможувањето и олеснувањето на прекуграничната корупција и перењето пари. Тие исто така ги илустрираа неуспесите на националните власти во спречување и соодветно санкционирање на овие дела. Транспаренси Интернешнл уште од 2019 година повика на создавање на агенција ширум ЕУ која ќе ги надгледува и банките и националните тела за надзор. Нашата анализа покажа дека ниту едно постоечко тело не е адекватно да ја преземе оваа улога, како што најдобро се гледа во случајот со Данске банка, каде што Европскиот банкарски орган отвори, а потоа брзо ја затвори истрагата за можни прекршувања на законот од страна на данските и естонските надзорни органи. „Создавањето на нова надзорна агенција може да помогне во отстранување на најеклатантните празнини што ја направија ЕУ жариште за перење пари“, изјави Маира Мартини, експерт за истражување и политика за корумпирани протоци на пари во Транспаренси Интернешнл. „Но, помалите финансиски институции најверојатно нема да бидат под директен надзор на новиот орган, останувајќи голема ранливост во идната рамка. Претходните случаи на корупција покажаа дека банките како што се Пилатус на Малта и АБЛВ во Латвија одиграа значајна улога во прекуграничниот финансиски криминал, и покрај нивната големина “. Предлогот, исто така, вклучува измени и правила на ЕУ за спречување на перење пари, како што се мерки за обезбедување на квалитет на информациите за корисна сопственост снимени во земјите-членки на ЕУ. Новите мерки исто така ќе одговорат на некои празнини што Транспаренси Интернешнл претходно ги идентификуваше, вклучително и преку воведување на построги правила за номинирани директори и акционери. Предлогот на Европската комисија, исто така, остава простор за земјите-членки да го намалат прагот на сопственост, во моментов поставен на високи 25 проценти, во случај на разни сопственички структури. Предупредуваме дека неуспехот соодветно да се идентификуваат вистинските корисници на одредени видови правни лица и аранжмани создава голема празнина. Како што неодамна објави ЕУРОПОЛ, повеќе од 80 проценти од криминалните мрежи активни во ЕУ користат легални деловни структури за своите криминални активности. Прагот од 25 проценти веќе се покажа како превисок во голем број случаи и за одредени типови правни лица. Имено, Транспаренси Интернешнл откри дека мнозинството инвестициски фондови кои работат во Луксембург не ги прогласуваат своите корисници – најмногу затоа што не мора да го сторат тоа, според правилата на ЕУ . „Советот и Европскиот парламент сега се одговорни да ги поправат преостанатите празнини“, изјави Лоре Брило, виш службеник за политика против перење пари на Транспаренси Интернешнл ЕУ. „Ова треба да вклучува обезбедување на правилно управување со идниот надзорен орган. За да го исполни својот мандат и да биде навистина ефективно, на новото тело мора да му се дадат доволно ресурси. Неговата независност исто така мора да биде загарантирана, што предложените аранжмани за управување не би ги постигнале до доволен степен “. „Советот и парламентот исто така мора да ја подобрат стабилноста на регистрите за јавна сопственост за да се осигураат дека валканите пари веќе не можат да се пробиваат во ЕУ“, додаде Брило. Белешки за уредниците Во август 2020 година, Транспаренси Интернешнл ЕУ и 14 национални поглавја повикаа на поостри правила на ЕУ, вклучително и создавање на независен надзорен орган. |